vrijdag 1 augustus 2008

Lelijkaards tijdens je lijden

November 1900
"Ik zei de verpleger die dagelijks de wonde in mijn oor komt verzorgen dat ik niet verwacht dat ik nog zal genezen. Maar hij glimlachte en antwoordde niets: ik veronderstel dat het verkeerd van me was te verwachten dat hij bezorgd zou zijn over mijn fysieke welzijn, want dat heb je met verplegers nooit. Ik zou niet om de dood geven als zij die je dan bijstaan niet zo lelijk waren. Toen ik verleden jaar naar de tandarts ging om mijn kiezen te laten trekken, en de klem en de gaspomp zag, maakte dat op mij geen indruk. Mijn grote angst gold voor de tandarts zelf – toen ik hem zag eiste ik terstond een volledige verdoving. [..]
Nu moet ik ophouden want ik hoor stappen op de trap. Als het de Dood niet is, is het Maurice."

Dit waren de laatste aantekeningen van Oscar Wilde (1854-1900), uit: Het laatste testament van Oscar Wilde van Peter Ackroyd. Oscar Wilde was een bijzonder voorlijke Ierse schrijver, dichter en humorist. Hij is niet per se te vroeg gestorven. Wel te vroeg geboren.

Geen opmerkingen: