zaterdag 2 augustus 2008

Het geluk van Sjonnies

Vorige zaterdag poolde ik met Paul en Michael in het poolcafé Libre te Oss. Ze draaiden er typische vrachtwagenchauffeurmuziek, dat wil zeggen: geelgedraaide Engelse plattelandsbands als Dire Straits en veel Nederlandse smartlappen. Vooral die smartlappen sprongen in het oog (oor) omdat ze werkelijk geen cliché uit de weg gingen. Meestal konden we het vervolg van een couplet al voorspellen als er nog maar een paar woorden gezongen waren – het ging over rozen en orchideeën, want het leven duurt maar even, je kent het wel.

Het geweldigste nummer was een soort Gothic-variant van een smartlap. We waren nietsvermoedend aan het poolen, toen het nummer inzette - met een zwaar lijzige Sjonniestem die zong:

Ik heb in m'n leeeeven nooit een beetje geluk gekend

Ik verslikte me in mijn cola, Paul in zijn bier en Michael in een biljartbal. Was dit nummer serieus? Soit, het refrein dan:

Mijn geluk dat komt nog wel, ook al duurt 't nog
zo lang
Mijn geluk dat komt nog wel, voor de liefde ben ik
niet bang
Mijn geluk dat komt nog wel, ook al duurt 't nog
zo lang
Mijn geluk dat komt nog wel, voor de liefde ben ik
niet bang


Ja, dit nummer is zwaar serieus. Het in 1974 uitgebracht door de smartlapband band New Four leert een google-sessie me, een Nederlandstalige band die volgens hun website al jaren aan de weg timmert in het circuit. Helaas is over dit specifieke nummer niet meer informatie te vinden.

Toch intrigeert het nummer (is dat werkwoord ook niet-wederkerend te gebruiken?). De doelgroep is overwaarschijnlijk een zeer trieste: niet al te snuggere lelijke vrijgezelle kampoveertigers. Ik beeld me in ieder geval in dat deze mensen massaal troost vinden bij dit nummer. Voor de band New Four is het geluk inderdaad gekomen: aan hun site te zien worden ze 34 jaar na dato nog steeds geboekt en hebben ze zich toegelegd op “covers van U2, Tina Turner en polka’s voor opa en oma”. Het zou grappiger zijn als de band vandaag de dag bestond uit oude volkszangers die zwarte make-up en pruiken droegen, maar je moet iedereen maar hun geluk gunnen.

Geen opmerkingen: