zaterdag 28 oktober 2017

[390 tot 381] Dust music. Albanese homobars. Punkopera's

390. Inspiral Carpets - Two Worlds Collide

Van hun CD met mooie goudvishoes. Op hun andere CD staat hun bekendste nummer en bescheiden hitje This Is How It Feels (to be lonely), dat op Engelse voetbaltribunes algauw tot This is How It Feels (To Be City/Celtic etc.) werd omgekat.

389. Phosphorescent Song For Zula

Uit de tijd van youtube-videoclips in HD. Vrij recent dus.

388. Beach House - The Hours

Band die wat mij betreft altijd een beetje plastisch en afstandelijk klinkt. Bij het ene nummer werkt dat, bij het andere niet. Hier dus wel.

387. Schoolly D. - P.S.K. 'What Does It Mean?'

Ik had verdwaalde hiphopnummers beloofd. Welnu, hier is er één. Uit 1986 nog wel, toen de meeste zwarte muziek romantisch en braaf was, of stuitende discomeuk. Doe mij dan maar dit stevige nummer, in de Netflix-documentaire 'The Evolution Of Hiphop' treffend omschreven als 'dust music'.

386. The Stooges - I Wanna Be Your Dog

In 2011 woonde ik een paar maanden in Tirana. Nog verdwaald en ontheemd, liep ik in de eerste week dat ik er was met een paar Italiaanse toeristen en een Amerikaan die ik kende uit het hostel een Albanese homobar binnen. Dit nummer werd die avond een aantal keer gedraaid. En ik kan me zomaar voorstellen dat de rauwe emancipatiedrift die in de jaren '60 The Stooges dreef, in de jaren '10 op de jonge democratie Albanië van toepassing was.

385. Matt Elliott - What The Fuck Am I Doing On This Battlefield?

De band Coil heeft een nummer 'the first five minutes after death'. Die zouden ook zomaar zo kunnen klinken.

384. Shearwater - Rook

Roerbakmix van Talk Talk en Van Morrison.

383. Sad Lovers & Giants - Colourful Dream

New wave zoals new hoort te klinken. Had op een goede dag ook zomaar een hitje kunnen zijn. Dat werd het niet, zodat het nu 35 jaar later is voorbehouden aan een select gezelschap snobs, completisten en ouden van dagen.

382. Zounds - Did He Jump?

In de jaren '70 had je stuitend pretentieuze progressieve muziek, met als culminatie het genre rock-opera. Verkleed als ooievaar op één been dwarsfluit spelen, dat soort werk. Daarna kwam gelukkig de punk, en ik denk dat dit zo'n beetje het enige voorbeeld is van zoiets als een 'punkopera'. En dat bevalt al een stuk beter.

381. 16 Horsepower - Black Soul Chior

Ik ken geen ander banjonummer met deze drive en bezieling.



Geen opmerkingen: