zaterdag 31 oktober 2009

Albums uit 2009

Zal ik eens even alle albums uit 2009 die ik tot nu toe heb beluisterd reviewen? Ach, waarom ook niet.

A Place to Bury Strangers - Exploding Head (2009)
Kneiterharde shoegaze, leuk dat het nog gemaakt wordt. De electro-elementen maken het wel wat plastischer dan shoegaze van begin jaren ’90. 3,5*

Animal Collective - Merriweather Post Pavilion (2009)
Chaos en anarchie blijven zegevieren bij deze band. Ik vind het altijd irritant als een band zichzelf al te nadrukkelijk opvoert als redder van het genre ‘weet ik wat’, maar ik moet zeggen dat het wederom aanstekelijk werkt. Brother Sport is het beste nummer 3,5*

Antony and the Johnsons - The Crying Light (2009)
Gejammer, geklaag, zieleroerselen. Interessant allemaal, maar ik heb nooit graag naar deze band geluisterd. Ik moet wel zeggen dat dit hun beste CD tot nu toe is. 3,5*

Arctic Monkeys - Humbug (2009)
…En dat vind ik eigenlijk ook van deze Arctic Monkeys, die voor deze CD samengewerkt hebben met QOTSA-zanger Josh Homme. Dat geeft de CD net wat meer sjeu, en volwassenheid. Het enige wat me blijft storen aan deze band is de drammerige wereldwijsheid die ze willen uitstralen, ik blijf dan ook bij mij taxonomie: Arctic Monkeys zijn een áárdig bandje. 3,0*

Bat for Lashes - Two Suns (2009)
Hier is me weinig van bijgebleven. 2,5*

Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (2009)
Prachtig album van het voormalige (()Smog()) (ik probeer tussen haakjes te zetten dat deze bandnaam soms tussen haakjes gespeld werd). Veel tegendraadse liedjes en mooie muzikale vondsten. 4*

Blue October - Approaching Normal (2009)
Niet afschuwelijk, maar ook niet mijn kop thee. Moet ik nog ooit een ouder album van ze luisteren? 2,5*

Bon Iver - Blood Bank (2009)
Nergens zo heuglijk als op de meer heuglijke liedjes van hun debuutalbum

Built to Spill - There Is No Enemy (2009)
Yep, dit was mijn meest geanticipeerde release van 2009. Valt zo’n album dan tegen? Nee, dat wordt verhoed door de laatste twee nummers, die gewoon weer bij het beste van BTS horen. 4*

Crystal Antlers - Tentacles (2009)
The Doors meets screamo. Of zo. Een beetje lekker, maar wel vreemd. 3,5*

Dark Was the Night (2009)
Een compilatie-CD tegen aids. Al was het een CD tegen kikkers. 3,5*

Dinosaur Jr. - Farm (2009)
Dinosaur Jr. begon ongeveer met dezelfde ingediënten als Yo La Tengo en Built To Spill. Nu hebben deze bands alledrie een nieuwe CD uit, dit is toch verreweg de minste 3*

Editors - In This Light and on This Evening (2009)
Editors is al een hele tijd een driesterrenband, enige vernieuwing op dit album (aardige synths-single) verhoeden dat het afzakt naar een tweesterrenband. 3*

Eels - Hombre Lobo (2009)
Één van de tofste albums van het jaar. Alle nummers blijven hangen. 4*

Franz Ferdinand - Tonight (2009)
Ik zal wel een van de weinigen zijn die het geen slecht idee vindt wanneer dit soort bands zich proberen te vernieuwen mbv synthesizers. Het maakt dit soort uitkauwde gitaarindie voor festivals zoveel frisser en makkelijker te verhapstukken. En makkelijk te verhapstukken is een term die ongeveer gelijk staat aan 3 sterren.

Grammatics - Grammatics (2009)
Heb ik dit album ooit geluisterd joh? 2,5*

Grizzly Bear - Veckatimest (2009)
Hoor ik daar nu een Dr. Dre-loopje in het tweede nummer? Hoe dan ook, leuk CD-tje 3,5*

Jarvis Cocker - Further Complications (2009)
Jarvis is terug! En met I Never Said I Was Deep heeft hij nog eens een fantastisch nummer uitgebracht ook. Voor het hele album: 3*, de uptempo-nummers zijn veel te standaard.

Johan - 4 (2009)
Zo’n mooi nummer als Oceans zullen ze wel nooit meer maken. En dan blijft er gewoon een standaardesk Nederlands rockbandje dat Engelse clichés op muziek zet over.

La Roux - La Roux (2009)
Aardig. 3*

Mando Diao - Give Me Fire! (2009)
Leuk dat ze eindelijk doorbreken, maar ik vond hun oudere albums eigenlijk nog wat aanstekelijker. 3*

Manic Street Preachers - Journal for Plague Lovers (2009)
Tja, de Manics. Nooit heel veel mee op gehad, terwijl ik toch wat albums van ze bezit. Ze gaan op dit album terug naar hun oude sound. Ze doen maar. 3*

Mark E. Smith and Ed Blaney - Smith And Blaney (2009)
Smith mag a-muzikaal, toondoof en kachel zijn, toch is hij de meest productieve artiest van de laatste 30 jaar. Met The Fall heeft hij al meer dan dertig albums uitgebracht, en hij heeft zich ook nog bemoeid met een handvol solo- en zijprojecten. Dit album is natuurlijk slecht, maar gelukkig wél lachwekkend slecht. Neem de beat van het openingsnummer Ludite, dat kán toch niet. Het is gewoon een piepende magnetron of zo. En vier nummers verder zet hij gewoon nog een keer precies hetzelfde nummer op de plaat, hoezo Korsakov? Hm, wat zullen we zeggen, toch maar weer 2,5*?

Maxïmo Park - Quicken the Heart (2009)
De…rek…is…er………….uit. Verzin wat nieuws. 2*

Modest Mouse - No One's First and You're Next (2009)
The Whale Song is the song van het jaar! Zeer deugdelijke EP, veel beter dan hun laatste album ook. If anything, alleen wat wisselvallig en onuitgebalanceerd 4*

Morrissey - Years of Refusal (2009)
Morrissey is het zeker nog niet kwijt, ook dit door critici goed ontvangen albums bewijst dat. Dan doet hij het in zijn eentje beter dan veel andere ’80-bands het nu doen. Toch vind ik zijn teksten de laatste twee albums zwakker dan ooit, en omdat de toffe muzikale omlijsting van The Smiths al een tijdje van zijn zijde geweken is, blijven er weinig ingrediënten die deze CD de moeite waard maken. 3*

Patrick Wolf - The Bachelor (2009)
Een keer of drie geprobeerd, maar zijn oude albums zijn wel wat beter. Al ben ik nooit echt overtuigd geweest van zijn klasse. Maar minder dan 3* is dit ook niet.

Placebo - Battle for the Sun (2009)
Wat moet ik nu weer met Placebo? Interessant en afwijkend bandje, maar ik vraag me soms af of ik wel helemaal bij de doelgroep hoor. Al maakt dat weer geen reet uit als je zo’n knap slotnummer op je album zet. 3*-tje maar weer?
Sonic Youth - The Eternal (2009)
Sonic Youth blijft toch voor altijd jong. Alwéér een CD van niveau. 3,5*

Sunset Rubdown - Dragonslayer (2009)
Dat een album met de naam Dragonslayer het enige album van 2009 is dat boven de 4 sterren uitkomt is misschien verwonderlijk, maar Sunset Rubdown is toevallig wel even de band van held Spencer Krug, die ieder jaar – hetzij met Sunset Rubdown, hetzij met Wolf Parade – een topalbum uitbrengt. Anekdotisch frisse en vernuftige indie: 4,5*!

The Dead Weather - Horehound (2009)
Een doorstartje van The White Stripes. Mag er wezen, mag er net zo goed ook niet wezen. 2,5*

The Decemberists - The Hazards of Love (2009)
Heu? Een rockopera? De jicht kruipt me over de rug bij dit soort conceptplaten. En toch, en toch, de nummers an sich zijn weer erg sterk, 3,5*

The Horrors - Primary Colours (2009)
We zitten al bij de T, maar hier nog even een ongelooflijk sterke CD. Voortstuwende shoegaze zoals er maar weinig van gemaakt is deze eeuw, vooral de lange nummers beklijven. Dikke 4*

The xx - xx (2009)
Achtergrondmuziek. Ik kan niet tegen man/vrouw-samenzangen, of het moet wel erg veel kwaliteit hebben (Belle & Sebastian, Low). Dat heeft The XX niet, al is het niet zo storend zoet als Stars of zo. 3*

Thomas Köner - La Barca (2009)
Ambient is een verradelijk koebeest dat je niet zomaar in de smiezen hebt. Maar dit is ambient van de makkelijkst te beoordelen soort: nietszeggende willekeur. Jammer, want deze artiest heeft wel wat meer in zijn mars. 2*

U2 - No Line on the Horizon (2009)
Wie wacht er nog op U2? Ik niet, hun zwakste in jaren. Next. 2*

Ultravox - The Very Best Of (2009)
We brengen nog een best of uit! Vooruit dan maar, de wereld mag best weten dan Ultravox hoogtepunten heeft gehad, al is de band toch wel schandalig uit de mode inmiddels. 3,25*

White Lies - To Lose My Life... (2009)
Oja, die Editors-kloon #236 heb ik óók nog geluisterd dit jaar. Sterke eerste twee nummers, daarna is het Suske & Wiske en de plumpudding. 4,5*+2,5*/2=3,5*

Yo La Tengo - Popular Songs (2009)
Zei ik iets van The Whale Song? Welnu, And The Glitter Is Gone komt zéker ook in aanmerking. In een rechtvaardige wereld was dat nummer hét instrumentale indie-anthem. 4*

Geen opmerkingen: