dinsdag 15 juli 2008

Kurt Vonnegut Jr.

was een Amerikaanse schrijver. Hij had het bombardement van Dresden meegemaakt. Hij leefde van 1922 tot 2007. Hij was een bijzonder grappige man.

Nog één vraag over de oorlog: denkt u nog wel een terug aan het bombardement van Dresden?

-Ik heb er een boek over geschreven: Slaughterhouse Five. Het boek is nog in de handel en af en toe moet ik er zakelijk iets mee doen. Marcel Ophuls heeft me gvraagd aan zijn film mee te werken, The Memory Of Justice. Hij wilde dat ik over Dresden zou praten als over een gruweldaad. Ik heb hem verteld dat hij beter met mijn vriend Bernard V. O’Hare [..] kon gaan praten, en dat heeft hij gedaan. [..]

Waarom hebt u niet willen getuigen?
-Ik had een Duitse naam. Ik wilde geen discussie aangaan met mensen die vonden dat Dresden naar de verdommenis gebombardeerd moest worden. Alles wat ik erover in mijn boek heb gezegd is dat Dresden inderdaad goedschiks of kwaadschiks naar de verdommenis is gebombaardeerd.

Is het het grootste bloedbad in de geschiedenis van Europa geweest?
-Het was in elk geval de snelste moordpartij op een groot aantal mensen – 135 000 mensen binnen een paar uur dood. Er zijn natuurlijk wel tragere moordpartijen geweest.

De vernietigingskampen
-Ja, daar zijn uiteindelijk een miljoen mensen vermoord. Velen beschouwen het bloedbad van Dresden als een gerechtvaardigde en slechts minimale wraak op wat er in de vernietigingskampen is aangericht. Misschien. Zoals ik al zei, discussieer ik daar nooit over. Ik wil tussen haakjes wel opmerken dat aan absoluut iedereen die toevallig in de onbeschermde stad woonde de doodstraf werd opgelegd [..]. Eigenlijk hadden O’Hare en ik op de lijst moeten staan. Hoe meer lijken, hoe gerechtvaardigder de wraak.

De Franklin Library brengt een luxe editie van Slaughterhouse Five op de markt, geloof ik.
-Ja, mij is gevraagd een nieuw voorwoord te schrijven.

Hebt u nieuwe gedachten over het onderwerp
-Ik heb gezegd dat er slechts één persoon op de hele planeet is die beter geworden is van de aanval, die tientallen miljoenen dollars moet hebben gekost. Door de aanval is de oorlog geen halve seconde eerder geëindigd. Eem Duitse verdedigingsactie of aanval is er niet door verzwakt en geen enkele persoon is erdoor gered uit een vernietigingskamp. Er is maar één persoon die er beter van is geworden – niet twee of vijf of tien. Één maar.

En wie is dat dan?
-Ik. Ik heb drie dollar gekregen voor iedere persoon die om het leven is gekomen. Moet u zich voorstellen.

Uit: De ontdekking van de literatuur - Joost Zwagerman (2007)

Geen opmerkingen: